Pædagogik på Sigurds Gård STU


Low Arousal.

Low arousal er en pædagogisk metode til at forsøge at undgå, at de unge bliver sensorisk og følelsesmæssigt overstimulerede og ender i konflikt. Metoden handler om at skabe rammer for at de unge kan trives og gøre det rigtige.

Gennem brug af Low Arousal kan medarbejderne støtte de unge til at bevare eller genoprette low arousal i deres nervesystem, så̊ de undgår at havne i kaos med risiko for voldsomme reaktioner. Medarbejderne arbejder ud fra en ikke konfronterende og stressreducerende tilgang, så de forebygger, forstår og løser konflikterne med de unge. Medarbejderne fokuserer gennem strategier på at undgå restriktioner og i stedet finde løsninger, der nedbringer et højt stressniveau hos de unge. Ved at bruge Low arousal som metode, vurderes det at medarbejderne kan støtte de unge i at genfinde ro og stabilitet i deres indre kerne. Medarbejderne laver positiv affektsmitte i forhold til de unge, og derved vil konfliktniveauet sænkes, eller helt udeblive. Dette gør, at de unge er i trivsel, og hviler i sig selv.




Struktureret pædagogik.

På Sigurds Gård arbejder vi med at skabe struktureret, forudsigelige og genkendelige rammer for den enkelte. Vi ved, at faste, meningsgivende rutiner skaber tryghed. Derfor stiller vi få, overskuelige krav og udvikler de unges positive kompetencer gennem små og sikre succesoplevelser hver dag. I tæt samarbejde med de pårørende bygger vi bro mellem hverdagen og familielivet. Vores arbejde handler om livskvalitet og om at hjælpe vores unge til et stabilt livsforløb uden frustrationer, nederlag og daglige kampe. En dagligdag med overskud til at opleve det nære, nyde meningsfyldte aktiviteter og udvikle sig på egne betingelser. 

Den anerkendende tilgang.

Den anerkendende tilgang er en praktisk metode, men vigtigst er det er grundlæggende tilgang vi har på Sigurds Gård. Ved at benytte den anerkendende tilgang, oplever vi at de unge pludselig får fokus på ’det de kan’ fremfor ’det de ikke kan’, hvilket for mange af dem betyder en fornyet lyst til at prøve nye ting, søge efter nye løsninger, eller at være aktivt deltagende i eget liv.
Den anerkendende tilgang bruges som en grundlæggende metode på Sigurds Gård. Det vil sige, at den bruges i den almindelige daglige kommunikation, samt i en mere strukturerede pædagogisk form i formel samtale med de unge. Metoden benyttes i det daglige samspil med de unge, men også som et pædagogisk værktøj når den unge skal tage nye opgaver på sig, eller deltage i nye aktiviteter som ikke er prøvet før. Når vi møder de unge anerkendende, og de unge er i trivsel, får de unge mere overskud til at være aktive aktør i eget liv. Det vil sige de unge får overskud til at sætte ord på deres tanker, følelser og ønsker. Når vi kender de unges ønsker, har vi mulighed for at støtte de unge i deres udvikling på Sigurds Gård.